Toerisme

21-12-2013 20:51

Kortetermijnplanning

Je moet snel & eenvoudig kunnen boeken
(internet, last-minute)

Grote groep fitte senioren (met veel geld!)

activiteiten & accommodaties daarop inrichten

Mensen willen unieke ervaringen, authentieke dingen zien, de locale cultuur leren kennen

Behoefte aan kwaliteit en veiligheid

Het gemiddeld massatoeristisch oord voldoet voor veel mensen niet meer…

Verschillende doelgroepen

Sportievelingen

Singles

Wintersporters

Stedenliefhebbers

Gelovigen

Naturisten

Enz.

 

Theorieën over toerisme:

Compensatietheorie
Het doorbreken van de dagelijkse sleur.

Exploratietheorie
De mens is van nature nieuwsgierig en wil nieuwe dingen ontdekken

Statustheorie
De vakantie als statussymbool

 

Fase 1: geen toerisme Toeristische voorzieningen ontbreken, gebied is als vakantiebestemming onbekend bij toeristen

Fase 2: het toerisme komt op Verbetering infrastructuur. Bezienswaardigheden worden ontsloten, ontstaan toeristisch centrum,vermelding in reisgidsen. Het aantal toeristen neemt sterk toe.

Fase 3: het toerisme bloeit volop Gebied is goed bereikbaar, er zijn meerdere toeristische centra, groot deel van de bevolking leeft van het toerisme. Het aantal toeristen neemt nog steeds toe.

Fase 4: het toerisme raakt in verval Door nadelen van het massatoerisme (wildgroei aan hotels etc., vervuiling, hoge prijzen, negatieve houding van locals die zich ergeren aan alle buitenlandse toeristen). Het aantal toeristen neemt af.

Fase 5: het toerisme herstelt zich weer (of niet!) Door modernisering van de gebouwde omgeving (nieuwe, luxere voorzieningen) en aantrekken van nieuwe doelgroepen wordt een gebied opnieuw aantrekkelijk gemaakt. Het aantal toeristen neemt weer toe. Slaagt het gebied er niet in het tij te keren, dan zal het aantal toeristen verder afnemen…

Herstel na oorlog (Dubrovnik).

SOORTEN TOERISME:

Audiotoerisme, Avontuurtoerisme, Bedevaartstoerisme, Bermtoerisme, Boekhandeltoerisme, Cultuurtoerisme,
Donker toerisme (Engels: Dark tourism), Drugstoerisme, Erfgoedtoerisme (Engels: Heritage Tourism), Extreem toerisme, Genealogietoerisme, Gezondheidstoerisme, Goktoerisme, Hobbytoerisme, Hoevetoerisme, Massatoerisme, Medisch toerisme, Popcultuurtoerisme, Ramptoerisme, Ruimtetoerisme, Sekstoerisme, Sporttoerisme, Tuintoerisme, Virtueel toerisme, Voortdurend toerisme, Wijntoerisme.

Schaalniveaus:

Binnenlands toerisme
Toeristen die binnen het eigen land blijven

Internationaal toerisme
Toerisme van en naar het buitenland
- binnenkomend internationaal toerisme

Bezoeken aan een land door buitenlandse toeristen

- uitgaand internationaal toerisme

 

De voor- en nadelen van toerisme.

Voordelen van toerisme:

Stijging van inkomsten

Toename werkgelegenheid (direct èn indirect)

Verbetering infrastructuur

Kennismaking met nieuwe culturen

Meer aandacht voor natuurlijk & historisch erfgoed

Spin-off -> de hele economie v/h gebied profiteert van het toerisme.

 

Directe werkgelegenheid. (Koks, kamermeisjes, bedieners)

Indirecte werkgelegenheid. ((wegen)bouw, buschauffeurs, winkelmanagers).

 

Verbetering infrastructuur: vliegvelden, wegen, riolering.

 

Kennismaking met nieuwe culturen: geloof, kleding, bouwstijl.

Meer aandacht voor historisch erfgoed: oude steden: Kasbah (Marokko)

Meer aandacht voor natuurlijk erfgoed: natuurgebieden (olifanten etc.)

Nadelen van toerisme:

  • Cultuurbotsingen

  • Milieuvervuiling

- aantasting landschap

- lucht- en waterverontreiniging

- afval

- verdroging door waterverspilling

- geluidsoverlast

  • Seizoenswerkloosheid

  • Regionale ongelijkheid: prijsstijgingen

 

Cultuurbotsing? bikini boerkini?!

 

Milieuvervuiling: aantasting landschap

Milieuvervuiling: lucht & water

Milieuvervuiling: afval

Milieuvervuiling: waterverspilling

Geluidsoverlast (1) feestjes

Geluidsoverlast (2) verkeer (bv. vliegtuigen)

Seizoenswerkloosheid ijscoman.

 

Regionale ongelijkheid: Turkse Rivièra rijk.

Regionale ongelijkheid: Oost-Turkije arm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(totaal: 28,5 miljoen 2008)