Toerisme
Kortetermijnplanning
Je moet snel & eenvoudig kunnen boeken
(internet, last-minute)
Grote groep fitte senioren (met veel geld!)
activiteiten & accommodaties daarop inrichten
Mensen willen unieke ervaringen, authentieke dingen zien, de locale cultuur leren kennen
Behoefte aan kwaliteit en veiligheid
Het gemiddeld massatoeristisch oord voldoet voor veel mensen niet meer…
Verschillende doelgroepen
Sportievelingen
Singles
Wintersporters
Stedenliefhebbers
Gelovigen
Naturisten
Enz.
Theorieën over toerisme:
Compensatietheorie
Het doorbreken van de dagelijkse sleur.
Exploratietheorie
De mens is van nature nieuwsgierig en wil nieuwe dingen ontdekken
Statustheorie
De vakantie als statussymbool
Fase 1: geen toerisme Toeristische voorzieningen ontbreken, gebied is als vakantiebestemming onbekend bij toeristen
Fase 2: het toerisme komt op Verbetering infrastructuur. Bezienswaardigheden worden ontsloten, ontstaan toeristisch centrum,vermelding in reisgidsen. Het aantal toeristen neemt sterk toe.
Fase 3: het toerisme bloeit volop Gebied is goed bereikbaar, er zijn meerdere toeristische centra, groot deel van de bevolking leeft van het toerisme. Het aantal toeristen neemt nog steeds toe.
Fase 4: het toerisme raakt in verval Door nadelen van het massatoerisme (wildgroei aan hotels etc., vervuiling, hoge prijzen, negatieve houding van locals die zich ergeren aan alle buitenlandse toeristen). Het aantal toeristen neemt af.
Fase 5: het toerisme herstelt zich weer (of niet!) Door modernisering van de gebouwde omgeving (nieuwe, luxere voorzieningen) en aantrekken van nieuwe doelgroepen wordt een gebied opnieuw aantrekkelijk gemaakt. Het aantal toeristen neemt weer toe. Slaagt het gebied er niet in het tij te keren, dan zal het aantal toeristen verder afnemen…
Herstel na oorlog (Dubrovnik).
SOORTEN TOERISME:
Audiotoerisme, Avontuurtoerisme, Bedevaartstoerisme, Bermtoerisme, Boekhandeltoerisme, Cultuurtoerisme,
Donker toerisme (Engels: Dark tourism), Drugstoerisme, Erfgoedtoerisme (Engels: Heritage Tourism), Extreem toerisme, Genealogietoerisme, Gezondheidstoerisme, Goktoerisme, Hobbytoerisme, Hoevetoerisme, Massatoerisme, Medisch toerisme, Popcultuurtoerisme, Ramptoerisme, Ruimtetoerisme, Sekstoerisme, Sporttoerisme, Tuintoerisme, Virtueel toerisme, Voortdurend toerisme, Wijntoerisme.
Schaalniveaus:
Binnenlands toerisme
Toeristen die binnen het eigen land blijven
Internationaal toerisme
Toerisme van en naar het buitenland
- binnenkomend internationaal toerisme
Bezoeken aan een land door buitenlandse toeristen
- uitgaand internationaal toerisme
De voor- en nadelen van toerisme.
Voordelen van toerisme:
Stijging van inkomsten
Toename werkgelegenheid (direct èn indirect)
Verbetering infrastructuur
Kennismaking met nieuwe culturen
Meer aandacht voor natuurlijk & historisch erfgoed
Spin-off -> de hele economie v/h gebied profiteert van het toerisme.
Directe werkgelegenheid. (Koks, kamermeisjes, bedieners)
Indirecte werkgelegenheid. ((wegen)bouw, buschauffeurs, winkelmanagers).
Verbetering infrastructuur: vliegvelden, wegen, riolering.
Kennismaking met nieuwe culturen: geloof, kleding, bouwstijl.
Meer aandacht voor historisch erfgoed: oude steden: Kasbah (Marokko)
Meer aandacht voor natuurlijk erfgoed: natuurgebieden (olifanten etc.)
Nadelen van toerisme:
-
Cultuurbotsingen
-
Milieuvervuiling
- aantasting landschap
- lucht- en waterverontreiniging
- afval
- verdroging door waterverspilling
- geluidsoverlast
-
Seizoenswerkloosheid
-
Regionale ongelijkheid: prijsstijgingen
Cultuurbotsing? bikini boerkini?!
Milieuvervuiling: aantasting landschap
Milieuvervuiling: lucht & water
Milieuvervuiling: afval
Milieuvervuiling: waterverspilling
Geluidsoverlast (1) feestjes
Geluidsoverlast (2) verkeer (bv. vliegtuigen)
Seizoenswerkloosheid ijscoman.
Regionale ongelijkheid: Turkse Rivièra rijk.
Regionale ongelijkheid: Oost-Turkije arm.
(totaal: 28,5 miljoen 2008)