wijsgerige antropologie
LCHAAM & GEEST
Plato:
-
ideeënwereld = enige wereld
-
idealistisch monist.
Descartes:
-
Weet niet wat waar is: op zoek naar ontwijfelbare
-
Twijfel blijft bestaan. Denken-cogitogeest
-
Buitenkant = lichaam
-
De mens heeft een combinatie van de twee dualist
La Mettrie:
-
Kijkt en komt nooit een geest tegen
-
Zegt dat de mens alleen een lichaam heeft
-
Empirie beslist wat waar is
-
Materialistisch monist
Dick Swaab:
-
Als je gaat kijken in de hersens heb je geen centrale organisatie.
-
Leidt tot een oneindige regressie.
-
dualisme materialistisch monist.
Ontologie: uitspraken over dingen die echt zijn (bal is rond). Is/is niet.
Fenomenologie: je kunt nooit zeker weten, want de ervaring/waarneming speelt altijd mee bij het kennen van dingen: fenomeenverschijnselen die aan je verschijnen.
Respect voor de mens: niet op grond van bepaalde eigenschappen, maar menselijke waardigheid.
Ziel betreft houding ten opzichte van andere mensen.
Ziel zit in de mens = de stemming in een feestje.
Kan de wetenschap rationele argumenten geven voor waardering?
Nee. Wetenschap=alleen feiten.
Anders: naturalistische drogreden.
Wetenschap kan niet vertellen of wij een ziel hebben. Kan niet o.b.v feiten gezegd worden.
MENS & DIER
Plato:
-
De mens is een rationeel dier.
-
Mens lijkt in aantal opzichten op een dier maar een onderscheidend kenmerk: RATIO
-
Ratio: als je een voorstelling van iets kan maken, kunnen dieren niet geen ratio.
-
Aristoteles:
-
De mens is een politiek dier.
-
Politiek is het belangrijkste kenmerk.
-
Politiek is zorgen voor een goed leven.
-
Mensen hebben niet net als bijen regels in een bijenkorfpolitiek nodig.
1. Mens = dier
-
Evolutietheorie Darwin (biologen)
-
Graduele verschillen (groter/kleiner)
Frans de Waal: boek Chimpanseepolitiek.
-
Maakt dieren menselijker dan ze zijn.
-
Ingrediënten die bij diersoorten ook voorkomen:
-
Altruïsme
-
Sympathie
-
Inleving
-
Goed/kwaad
-
Midas Dekkers:
-
Maakt van de menselijke trekken, dierlijke trekken.
-
Boek: de Larf: schrijft over periode van ontpoppen.
2. Mens ≠ dier
-
Augustinus
God → mens (intrinsieke waarde)
↓
w
Instrumentele waarde
ereld
zee
aarde
dieren
- Er zit dus een kloof tussen mens dier
- Mens heeft een intrinsieke waarde
-
Gelovige sofisten: dieren hebben geen ziel
-
Ongelovige: Merleau-Ponty: mens is/heeft zelfbewustzijn (schaamte)
-
Zelfervaring: fenomenologie: schaamte/schuldgevoel/trotshebben dieren niet
-
3. Mens = dier + iets
Taal:
-
Vermogen tot communicatie.
-
Voorafgegeven arbitrair betekenissysteem.
-
Regels maar hadden net zo goed andere regels kunnen zijn.
-
iets: moraal. Frans de Waalmoraal: regels, gedrag, sympathie
Trial and error dieren kunnen denken, maar niet abstract: geen voorstellingswereld.
Artikel mens + dier blz. 16 t/m 19
4. Mens = dier – iets
iets: instinctzekerheid veel minder bij mens dan bij dier. Mens moet zelf denken
Friedrich Nietzsche:
-
God is dood, we hebben geen enkel houvast.
-
Alles moet je zelf scheppen: kan de zwakke mens nietÜbermensch nodig: geesteskracht.
-
Er is nog geen Übermensch geweest, wel voorschaduwen: Christus, Napoleon.
-
Intellectuele capaciteiten: puur uit noodzaak om te overleven, verder is de mens een zwak dier
MENS & MACHINE
Wat is een machine?
-een geheel
-onderdelen hebben een functie
-statisch (organisme is dynamisch)
Newton: mechanica
-bestuderen van het geheel d.m.v. de bewegingswetten van de onderdelen
Descartes:
-lichaam = machine, geest = onstoffelijk
LaMettrie: Mens = machine (geen geest)
Freud: stoommachine
>onbewuste druk: stoom afblazen (symptomen)
geest – hersenen?
Homunculus?
-poppetje in je hoofd dat alles regelt (telefooncentrale)
>kan niet: elke homunculus heeft een eigen homunculus nodig om te kunnen functioneren
>oneindige reeks
computer
-informatieverwerkende machine
>input verwerkt tot output
Daniel Dennett: de mens is een computer
Alan Turing: wiskundige (ontslagen om homoseksualiteit: logo van apple)
-Turing test:
2 kamers: 1 met een mens, 1 met een computer
>briefjes met vragen en antwoorden uitwisselen
>binnen 10 minuten geen antwoord: welke kamer is de mens?
>computers kunnen denken (geen wezenlijk verschil)
John Searle
-commentaar: Chinese kamer
>computer geeft goed antwoord
>computer kan symbolen schuiven (geen begrip of trots)
wezenlijk verschil: menselijk begrip
Gerald Edelman:
-de mens is geen computer
-de mens is een darwinistische machine